Vrijspraak verboden wapenbezit, veroordeling betrokkenheid bij hennepteelt

De rechtbank Amsterdam heeft op 11 oktober 2018 uitspraak gedaan in een zaak over verboden wapenbezit.

Vrijspraak verboden wapenbezit, veroordeling betrokkenheid bij hennepteelt

Feiten en omstandigheden

De verdachte in deze zaak werd onder andere verdacht van verboden wapenbezit. Op de desbetreffende dag wilde de politie een gesprek voeren met de eigenaar van een autoverhuurbedrijf, omdat eerder een auto van het bedrijf werd gecontroleerd met daarin een bestuurder die mogelijk crimineel actief zou zijn. Toen de politieagenten aankwamen bij het adres zagen zij een man, de medeverdachte, naar buiten komen met een grote doos in zijn handen en in het pand troffen zij nog een man aan, de andere medeverdachte, naast 2 soortgelijke dozen. Er kwam een sterke wietgeur van die dozen. Vervolgens hebben de politieagenten de verdachte aangetroffen. De agenten hebben pakketten met henneptoppen gevonden in de dozen en in het pand hebben zij in een kast verboden wapens aangetroffen. Vervolgens was het de vraag of de verdachte wist van de hennep en de verboden wapens.

Standpunt strafrechtadvocaat

De strafrecht advocaat heeft vrijspraak bepleit. Hiertoe is aangevoerd dat niet bekend is hoelang de wapens in de kast lagen waar deze zijn aangetroffen. Ook is niet bekend hoe de verboden wapens daar terecht zijn gekomen. De strafrechtadvocaat stelt dat de wapens verstopt lagen en er geen DNA-sporen of vingerafdrukken van de verdachte op de wapens of de tassen waar de wapens in lagen, zijn aangetroffen. Hierdoor kan niet bewezen worden dat de verdachte wist dat de wapens daar lagen.

Oordeel rechtbank Amsterdam

De rechtbank volgt het standpunt van de strafrechtadvocaat dat niet kan worden bewezen dat de verdachte de wapens voorhanden heeft gehad. Hiertoe overweegt de rechtbank als volgt. De verdachte was niet de enige persoon met sleutels van het pand. Bovendien zijn de wapens verstopt aangetroffen in tassen in een kast en waren de wapens daarom niet direct zichtbaar. Al met al spreekt de rechtbank Amsterdam de verdachte vrij van verboden wapenbezit.

De rechtbank acht de betrokkenheid van de verdachte bij de hennepteelt wel wettig en overtuigend bewezen. De verdachte is hiertoe veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van 101 dagen en tot een taakstraf voor de duur van 180 dagen, te vervangen voor 90 dagen hechtenis indien deze niet (naar behoren) wordt verricht.

Strafrechtadvocaat verboden wapenbezit

Mede dankzij het pleidooi van de strafrechtadvocaat is de verdachte in deze zaak vrijgesproken van verboden wapenbezit. Zelf verdacht van verboden wapenbezit? Een ervaren strafrecht advocaat kan u bijstaan! De raadsman zal uw processtukken opvragen om een goed en sterk verweer te voeren. Hierdoor wordt voor u een zo laag mogelijke straf, of indien mogelijk zelfs vrijspraak, bereikt. Wanneer u het contactformulier invult neemt een ervaren strafrechtadvocaat voor verboden wapenbezit direct gratis en vrijblijvend contact met u op! Wij werken landelijk, voor een vaste prijs en op basis van pro deo.